fredag 19 augusti 2011

Långt inlägg..

Efter lunch trotsade vi regnet och åkte till stan. Köpte 2 par jeans till lilleman i storlek 80. Nu är det slut handlat i den storleken känner jag. Vi har det mesta som behövs och en massa kläder behövs inte. Vet inte hur många bodys vi har i str 74 som vi knappt använt. Martin syster ropar in en hel del ifrån lindex på tradera, så vi får en del därifrån, och sen vill man ju köpa lite själv. Men nej nu räcker det. Höst/vinter skor är det enda som behövs. Sen lite smått som kanske någon mössa, vantar osv. Hur tusan ska man klä honom i höst? Höstjacka eller overall, vad gäller? Känns onödigt att köpa en höstjacka som han kommer använda i någon månad bara. Oj vad mkt det blev nu..

Nu när Joel har börjat ta sig fram så gäller det att vara snabb med att säga ifrån, tex när han vill pilla i eluttagen eller dra i sladdar. Många tror att så små barn inte förstår. Men åh jo det gör dom. Om Joel är på väg att pilla i tex ett uttag så säger jag Nej Joel, och han slutar. Sen börjar ju underläppen darra lite såklart. Men man måste säga nej, faktiskt redan nu. Absolut förbjudet är det att dra i Haley. Och många trodde att hon skulle få många tjuvnyp, "Det kan du inte stoppa osv". Jag tycker jag har gjort ett bra jobb att förhindra det. Han har kanske dragit i Haley 2ggr på 8 månader. Så fort han närmar sig henne så går hon undan. Jag ser till att hon inte känner sig trängd. Hon måste få vara ifred och känna att hon kan lita på mig, att jag hjälper henne.

Joel har börjt dra sig upp emot saker nu, gåstolen, sin byrå osv. Som ni förstår är det inte lätt att ställa sig emot en gåstol - den rullar ju iväg :) Han vet hur han ska göra för att ställa sig upp, men att hitta rätt saker att göra det emot är svårare.

Nu ska jag förbereda Joels middag. Jag provade att ändra rutinerna idag men jag föredrar att ha det som innan. En bvc sköterska (inte våran) tyckte det var för tidigt att ge lunch klockan elva eftersom man själv inte äter så tidigt och då blir det dumt när barnet sedan äter samma mat som en själv. Men då kan man väl ge en banan innan lucnh då. Det ordnar sig. Blir ju knäpp av alla olika åsikter och rutiner. Nu kommer jag följa mitt egna hjärta.

Ha en mysig fredagskväll!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar