tisdag 1 mars 2011

Rutiner

Innan jag blev mamma tjatade många om hur jobbigt det skulle blir osv. Det tyckte jag var vädigt jobbigt att lyssna på. Men jag förstår nu att dom menade väl. Det handlar inte om att säga till andra "hur jobbigt" det kommer bli, snarare att det inte går att föreställa sig hur livet förändras och att det aldrig någonsin blir detsamma igen. Man tror man kan föreställa sig, men tro mig - det går inte. Det går inte ens förklara hur ens liv förändras.

Det som jag tycker är mest jobbigt är nog att jag måste anpassa mig helt åt någon annan. Att inte kunna vara spontan för allting måste passa med Joels sov/mat tider.

Hur gör ni? Följer ni era barn rutiner eller får allting bli som det blir? Får dom sova när det passar eller passar ni på att ta promenad eller tex åka till stan när barnet ska sova?

Jag funderar mycket på det där. Om vi ska åka någonstans så väntar vi oftast tills Joel blir trött så han kan sova i bilen så vi inte "förstör" hans vakna stund. Samma med promenad, jag går ut och går när han blir trött och inte innan.

Nu börjar vi allafall få rutiner. Joel sover kortare stunder på förmiddagen för att sedan sova ett långpass på eftermiddagen. Sen sover han antingen 30 min till 2 timmar på kvällen för att sedan vara vaken en stund innan han ska sova för natten. Han somnar oftast mellan 20-21 på kvällen, men det kan variera.

1 kommentar:

  1. Skönt med lite rutiner, här har man också rutiner men beroende på om M är sömntuta på morgonen eller inte så blir dagen lite annorlunda. Följer hans rytm ännu, och sover M när vi ska iväg så får han helt enkelt bli uppväckt o påklädd - han somnar om! Men det är sällan, utan det brukar falla sig till att han är vaken när vi är iväg - han somnar i bilen men vaknar när man ska lätta på ytterkläderna där han sitter i babyskyddet.

    AW metoden, bara googla så får du fram det ;-) Anna Wahlgrens metod hur man lär barnen att bli trygga i sig själva och sova själv hela natten. Vissa avskyr metoden, andra älskar den.

    Ja, det har verkligen varit roligt o ses! Jättesynd på avståndet bara - inte direkt att man åker över dagen heller :-(

    SvaraRadera