fredag 31 december 2010

Borås BB och Amning

Igår läste jag lite olika inlägg om Borås BB, om deras inställning till amning och att det skulle vara amnings hysteri där uppe, jag har också läst att personalen inte alls skulle vara trevliga. Det var något jag var nervös för innan Joel kom, hur man skulle bli behandlat när man var där. Allting är nytt och man vill bara bli bra behandlad. Efter allt jag läst och hört gick jag in med inställningen att dom inte skulle vara "snälla", och amningen funderade jag inte över eftersom jag tog för givet att jag skulle amma. Nå, när vi väl hamnade på BB så blev vi omhändertagna av underbara barnmorskor, ifrån dag ett! Alla var fantastiska hela tiden och jag upplevde att dom hade tid och verkligen tog hand om oss. Sen det här med att det skulle vara amnings hysteri, jag träffade bara barnmorskor som var positiva till ersättning, dom tyckte absolut inte jag skulle känna mig som en dålig mamma utan dom var mkt positiva till flaska och ersättning. Det var dom som puschade mig till flaska när jag mådde så dåligt över amningen. Min upplevelse till Borås BB är bara positiv, jag tycker alla var underbara och alla har vi olika upplevelser.

Sen att amma, man tar för givet att det är något man kommer vilja göra, eller jag gjorde det. Jag trodde aldrig jag skulle känna som jag gjorde. Visst, det gjorde jätte ont och det var jobbigt men det var inte därför jag valde att inte amma. Man kan aldrig veta innan hur saker ska bli. För oss och Joel funkar det jätte bra med ersättning. Man är ingen sämre mamma för att man ger med flaska. Jag är hellre en glad mamma som ger flaska än en ledsen mamma som ammar, om ni förstår vad jag menar. Om inte jag mår bra så mår inte heller Joel bra. Man ska inte döma.

3 kommentarer:

  1. Upplever du att folk dömer dig för det valet? Hoppas inte så iallafall! Kram!

    SvaraRadera
  2. Inget fördömande, utan bara undrande:

    Vad var det som gjorde att du valde att inte amma?

    SvaraRadera
  3. Skön inställning, håller helt med dig att hellre vara lycklig än att vara ledsen och amma! Det är så känsligt ämne, fattade inte själv innan jag fick barn att det skulle vara det... Tänkte att "om jag inte kan amma så är det ingen big deal, jag slipper gärna!" sedan när man kämpade med amningen efter förlossningen kände jag mig inte lika kaxig... Vi mammor är nog lite knepiga ibland :)

    SvaraRadera