onsdag 17 november 2010

Vecka 37

Vecka 37: 17 nov - 23 nov 2010

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.

Jag: När jag tänker på att det gått 37 veckor, 37 korta/långa veckor så kan jag inte förstå det. Jag minns när jag vill komma till vecka 25, eller 30. Snart är graviditeten över. Tiden har gått så fort, och som alla vet så har det inte bara varit en dans på rosor. Men nu, ja FAN vad lycklig jag är. Kroppen ömmar och trycker, men vad gör det egentligen? Det hade väl varit konstigt om kroppen varit precis som innan. Livet känns så fantastiskt, tänk att jag har en bebis i magen, vårat barn. Helt otroligt. Och Martin, ååh jag blir tokig bara jag tänker på honom. Tack för att han finns, vilken kille. Sen Haley, min fina fina vän. Så förbannat lycklig va, ja jag vet här blir det lite sånt där jobbigt "jag är så lycklig" trams. Fast vad gör det egentligen!?

Jag känner mig som en fet som en val, kan knappt andas, kan inte ligga som jag vill, brösten är stora som fan, min röv har nog växt ett par storlekar. Jag vågar inte ens försöka få på mig mina andra kläder. Igår var jag tvungen att prova om jag kunde få på mig mina bikini trosor (ska ju till badhuset imorgon), det gick!!! Dom satt tight, provade bikiniöverdelen som jag lånade av min svägerska i somras när vi skulle till skara sommarland, då fick jag knyta den i ryggen för att den var för "lång" runt. Men icke nu, den gick att knäppa och satt också tight. Vad har hänt? JAG HAR FÅTT FLÄSK PÅ KROPPEN. För första gången i hela mitt liv.



Jag fick plats i bikinin, men får nog se upp så inte valparna trillar ut imorgon när vi badar! Röven kommer ingenstans med dom bikini trosorna på.
Förresten, nu är det inte +15kg längre, utan +16kg. Trodde man skulle sluta gå upp i vikt nu? Äsch, vafan jag satsar på +20kg.

3 kommentarer:

  1. Det är underligt egentligen, det syns knappt att du gått upp dem där kilona - du är definitivt ingen val iallafall. Tjusig i bikini är du också, höggravid och allt - inte alla som är det!!

    SvaraRadera
  2. Ja beroende på vad dom säger på ditt TUL så kan ju Bebis komma vilken dag som helst. Visst vore de mysigt om dom kom NU ? :)

    Fredag låter kanon tycker jag, promenaderna går inte i jätte snabb fart nu men de kanske är samma för dig hehe ...

    SvaraRadera
  3. Underbart att höra att du inte är rädd att gå upp i vikt. Det är fint att vara gravid och du klär verkligen i det! :)

    SvaraRadera