måndag 22 november 2010

Recept!

Har varit i stan idag, köpte julsaker för 700spänn (fy fan). Men fint kommer det nog att bli här hemma. Jag tycker det är så mkt roligare att köpa saker till hemmet nu när vi har hus! På söndag är det första advent, då ska jag ha julmys här hemma. Första ljuset ska tändas och en sådan adventsljusstake ska jag inhandla på Fredag. Jag har hittat en som är super fin, den är dyyyyr. Men det tänker jag unna mig! Tar man fram tomtar till 1 advent också? Känns lite tidigt, med det kanske man brukar? Jag är inte så mycket för att ha en massa tomtar överallt, men någon får det väl bli.

Efter stan och 700kr fattigare åkte jag och Haley till skogen, jobbig promenad. Jag var hur kissenödig som helst, gjorde ont lite överallt och ville mest att den skulle vara över. Men vad gör man inte för dom man älskar? Nu har jag bakat en kladdkaka, den åker i frysen! Ska baka en imorgon också, laddar upp lite nu! :)

Recept på en soppa kanske?

Nötfärssoppa!

Potatis, välj själv hur mkt du vill ha i.
1-2 gula lökar
400-500gram nötfärs
2 köttbuljong eller 1 ox och 1 kött.
Tomatpure - ett par skedar
Vatten - Ta så mkt som du själv tycker


Jag skalar och delar potatisen, samma med löken, nötfärsen smular man sönder, inte för små bitar. Allting ska kokas ihop så det är bara att slänga i det i en gryta. Man får smaka sig fram, och vill man ha i mer vatten så tar man det, vill man ha mer smak så ta lite mer tomatpure/köttbuljong osv..

Sen låter man det koka till potatisen är färdig och då är också soppan färdig :) Man serverar soppan med nygräddat vitlöksbröd. HUR GOTT SOM HELST! :)

Den kanske låter lite läskig, men jag lovar att den är smarrig!

1 kommentar:

  1. Soppa är så himla underskattat! Det är ju ruskigt gott! Särskilt nu när det börjar bli kallt och jäkligt ute..
    Själv är jag en sucker för potatis- och purjolökssoppa! Så förbaskat gott!

    SvaraRadera