tisdag 16 november 2010

Banankaka

Nu har jag tänt ljus i hela lägenheten, så mysigt! Har bakat banankaka idag, den blev riktigt god, väldigt lätt att göra så jag ska nog baka en imorgon också. Lika bra att fylla frysen lite (om det går, jag äter ju upp allt). Gick bra att promenera idag, bara jag tar det lugnt så är det ingen fara. Inga snabba rörelser och ingen stress så funkar det mesta.

Jag vet att jag tjatar men imorgon är det onsdag, SNART torsdag. Åh .....

BANANKAKA

Ingredienser:
•3 st ägg
•2 dl strösocker
•eller 1 dl farinsocker och 0,5 dl råsocker och 0,5 dl strösocker
•2 tsk vaniljsocker
•2 tsk bakpulver
•1 tsk kanel
•1 krm salt
•4 st väl mogna bananer
•100 g smör
•eller 1 dl flytande margarin
•5 dl vetemjöl
•1 dl mjölk

Gör så här:

Smält smöret och låt det svalna. Om du använder flytande margarin behöver det inte smältas.

Smörj och bröa en rund form ca 22 cm i diameter.

Vispa ägg och socker pösigt. Använd gärna elvisp som du kan använda genom hela detta recept.

Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, kanel och salt och rör till en jämn smet.

Skala och mosa bananerna ordentligt med en gaffel. Tillsätt bananmos, smält smör eller flytande margarin, vetemjöl och mjölk och rör allt till en jämn smet.

Häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i 175°C i 45 minuter.

Låt kakan svalna några minuter. Stjälp sedan upp den på ett fat. Lägg formen över och låt svalna till rumstemperatur.

1 kommentar:

  1. Ha ha! Ja du verkar vara likadan - går långprommisar med vovven och allt! En annan klarar knappt av normala promenader utan värkar numer, men ändå ska man hugga i och göra ditt o datt som om man inte var gravid. Men man får sota för eländet, förstås ;-)

    Banankaka, brrr! Nåt som inte går hem hos denna madame - men praktiskt om man har några ledsna bananer över förstås!

    SvaraRadera