torsdag 5 augusti 2010

En pappas ord

Åtta veckor har gått. Folk frågar hur det är att vara pappa. Jag tvekar en stund och sedan säger jag sanningen: att det är som att vara förälskad. Det finns saker man kan förbereda sig på när man väntar barn. Man kan skaffa vissa prylar, spjälsäng, skötbord och annat, och man kan ställa in sig på att man kommer få sova mindre än vanligt. Och kärlek? Jo, nog trodde jag väl att jag skulle älska mitt barn. men att jag skulle bli förälskad i det, det var jag helt oförberedd på.

Men den här pojken kom ifrån ingenstans och slog undan benen på mig, det är som att vara förälskad. Den här pojken har fått mig att försaka kompisar, jobb och intressen för att jag bara vill vara med honom hela tiden, det är som att vara förälskad.

Den här pojken ser på mig och ler och jag svär att inga kvinnoögon och inga kvinnoleenden någonsin har fått mitt hjärta att slå så hårt, han är ett moln i sparkbyxor, det är som att vara förälskad.

Och det är också den där obehagliga känslan som hör ihop med förälskelsen, känslan av att någon, en främling, håller på att ta över mitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar