lördag 16 juli 2011

Långt inlägg, Joel 7 och en halv månad.

Hej på er!

Det har varit dåligt med bloggande under semestern. Men på Måndag börjar Martin jobba igen och då är vi inne i våra vanliga rutiner. Då blir det alltså bloggande som vanligt.

Semestern har gått så himla fort. Ingen toppen semester direkt pga Haley varit dålig, men vad gör man? Joel börjar nog få sin andra tand tror jag, tyckte jag skymtade en liten bissing. Men helt säker är jag inte. Den första är vass som tusan, där sätter man inte in fingrarna i onödan ;) Att Joel har fått tand/tänder har gjort att rutinerna har ändrat sig något. Eftersom han vaknar och är ledsen på natten så innebär det ett nattmål, eftersom det är enda sättet att få honom till att somna om. Fast nattmålet är mellan 04-6 på morgonen, sen somnar han om till klockan 8. Inte helt fel ändå. Innan vaknade han ju halv sex, sex och vill gå upp, vilket vi gjorde. Så jag föredrar nog det här ;)

Maten går jätte bra nu. Äter oftast 3/4 burkmat, plus lite ersättning. Att han får ersättning efteråt är för att han ska bli helt mätt, han äter det han vill ha av maten sen vill han ha ersättning. Ibland tar han bara några sug på flaskan, ibland äter han mer. Dessutom får han i sig lite mer näring då, vilket han behöver pga sin allergi. Jag stressar inte fram att sluta med ersättningen vid lunchen, han får det så länge han vill. Jag gjorde felet att stressa i början och det slutade med att han inte villa äta alls. Man lär sig.. Ungefär var 3:e timma äter han.

Såhär ser det ut på ett ungefär, tiderna varierar -

06.00 Frukost - 180ml Ersättning

09.00 Mellanmål - 180ml ersättning

12.00 Lunch - 3/4 burkmat plus 60ml ersättning

15.00 Mellanmål - Yoghurt (fruktpure plus 2 skopor ersättning som man rör ihop)

17.00 "Middag" - 1 Hel portion Gröt plus några skedar fruktpure

19.30 Kvällsmat - 180ml "Välling" (Ersättning plus 2msk grötpulver).


Tiderna kan som sagt variera, men jag kör alltid på 2 flaskor ersättning innan han får lunch, sen kan mellanmålet hamna innan eller efter gröten. Beror på klockan!

Det är lite krångligt med maten, eftersom hans ersättning är så viktig för honom (ur närings synpunkt) så vågar jag inte byta ut den till tex välling, han får inte i sig lika mkt näring i mjökfri välling som i ersättningen. Eller tex byta ut andra ersättnings målet emot gröt istället. Jätte svårt är det, jag hoppas verkligen att hans allergi växer bort!!

Han kryper inte eller tar sig fram överhuvudtaget. Jätte duktig på att åla runt i cirklar, men det är allt. Han verkar inte förstå hur han ska göra, men det kommer väl. Gåstolen är en favorit, i den går det verkligen undan! Han sitter super stadigt och har gjort det sedan han lärde sig sitta. Sträcker sig efter saker och slänger sig numera framåt för att hamna på mage.

Pratar gör han, babababa dadadada :) Skriker högt också, aaaaaaaaaaaaaaaaaaaah. Har börjat lära sig att pussas. Men bara mamma än så länge ;) Frågar jag om jag kan få en puss så slänger han fram ansiktet som om han ska nocka mig.

Han är ett väldigt rörligt barn, slänger sig åt olika håll och sitter absolut inte still. Ingen myskille som vill sitta i knät. Stå ska man helst göra tycker han, håller man honom i händerna så kan han ta sig framåt genom stora kliv. Jag tyckte det var så roligt för en släkting beklagade sig över att deras son var lite gnällig nuförtiden (inte alls enligt mig ;)) så han hann inte ens läsa tidningen. Jag höll på att dö av skratt, läsa tidningen?? Det har jag inte gjort på.... Ja jag minns inte ens! Här hemma är det full rulle hela tiden, en leksak är rolig i någon minut sen ska det hända något nytt. Jag klagar inte, jag ÄLSKAR det. Han är ju skit lik mig! Det ska hända nya saker helst hela tiden.

Joel har verkat stanna upp i utvecklingen lite just nu, tänderna tar mkt på honom. Men det ska bli kul och se vad som händer härnäst.

Jag älskar att vara Mamma!!!!

Första gången lös på länge, Haley var såå lycklig!

Hallå jag har vaknat nu...

Fika på mitt smultronställe..

Här ställde mamma mig, jag fattar ingenting :)

Första badet i havet, det var såå kul!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar