fredag 29 april 2011

Snutte och napp

Inte utan min nappis.

Napp/snutte, eller både och. Varför inte? För att det är svårt att vänja av dom sen?, vilket det inte alls behöver vara. Det är ju inte så att dom kommer gå runt med det tills dom är 10år. När Joel var knappt ett dygn så märkte vi att han hade ett enormt sugbehov, så han fick napp när han bara var 2 dagar gammal. Och snutte började han med för några veckor sedan, och jag tror helt klart att det är den som gör att han kan somna helt själv i sin säng nu. Han vill ha den över ögonen, så somnar han gott och tryggt. ALLA får göra som dom vill, men jag förstår bara inte grejen med att inte vilja, vad är det som är farligt? Sen är det inte alla barn som har behov av det överhuvutaget, och det är väl jätte bra. Men om man märker att sitt barn har ett sugbehov och "vill" ha napp. Varför tvekar man? Jag har kanske missförstått och missat det farliga med det. Jag bryr mig inte om att Joel har båda delarna. Det är en trygghet för honom. Anledningen till att jag undrar är att jag läst på vissa bloggar att "vi vill inte ge honom/henne napp" osv. Därför jag blir lite fundersam :) Sen tycker jag inte att en 2åring behöver gå runt med en napp i munnen hela tiden. Nappen kan dom få när dom ska sova eller är ledsna. Ser lite illa ut med barn som vandrar runt med napp i munnen hela dagarna :) Lite tankar...

5 kommentarer:

  1. Jo det finns ju det tyvärr.
    Vi gjorde oss av med honom pga att vi bor på tredje våningen med långa spiral trappor och ingen hiss och det är väldigt krångligt att ta sig ner med bebis och hund om dagarna när min sambo jobbar. Sen fick han inte riktigt den uppmärksamheten som han behövde, han var jätte busig och den mesta tiden gick åt till Noel osv. Men nu när det har blivit såhär så ångrar jag mig självklart. Men han har det bra nu, har fått några bilder!

    SvaraRadera
  2. Alla barn är ju olika och det är väl fint att han hittat trygghet i napp och snutte! :-) Önskar att Mileon gjorde det med men han suttar på fingrarna istället, lite svårare att få bort den (o)vanan senare.

    Och det här med sömnen nattetid, Mileon vaknade också kring 5-taget för mat innan han började sova hela nätter. Det är nog inte långt kvar innan han vaknar lite humanare tid att göra morgon ;-)

    SvaraRadera
  3. Junie har ingen snutte än så länge men nappen gillar hon fast när hon inte vill ha den så slänger hon ut den så jättenappberoende är hon inte än..annars ska hon snutta på allt annat..t ex kräkhandduken.. :d och allt skall över ansiktet så vi har inte vågat ge henne ngn snutte än..fast hon har ju sin pepparkakekompis som är nästan som snutte. Är ni inte rädda för att han lägger den över hela ansiktet och inte får luft? Jag är tokrädd, vaknar ibland av att hon har dragit täcket eller filten över sig och ligger och tjippar efter luft fast jag är osäker på om hon verkligen gör det eller om det bara är en rolig grej för henne..att göra mig skräckslagen.. ;/
    Trevlig Valborg! :)

    SvaraRadera
  4. Håller me dej! :) Noel har oxå ett jätte sug behov och har haft de sen han föddes så jag e gör glad att han tog nappen :)
    Dessutom har jag läst att nappen minskar spädbarnsdöd . . så varför sitta å "skryta" som jag ser att vissa gör att deras barn är duktiga å inte har napp (?!)
    Okej att vissa barn inte vill ha de, men föräldrar som inte ens vill testa bara för deras barn ska vara duktiga å vara utan, de fattar jag inte :)

    SvaraRadera
  5. Min lilla Julia(6 månader så nu börjar hon vara stor) har haft tutte sen hon va 2 dygn hon fick ligga på barnintensiven och där rekomenderade dom det eftersom hon hade ett ENORMT sugbehov..Skönt när dom kan snutta på tutten och inte bröstet/byta med flaskan för hon vill snutta på nappflaskan men då byter vi till napp.
    Läste någon kommentar här ovanför om att vara rädd för att barnen kväver sig med det dom täcker över huvudet med, har aldrig hört talas om det men de flesta barn verkar vilja ha något över huvudet. Fröken J somnar fort när man lägger något över huvudet men hon vägrar ha täcke..verkar som om de vill ha jätte mörkt när dom ska sova och de måste de ju få ha(vad gör man inte för att själv få sova) :)

    SvaraRadera